Waarom teams en groepen lui zijn!

Je kent vast wel het fenomeen dat er in een groep altijd mensen zijn die minder doen dan de anderen. Dat heeft uitstraling op de rest. Voor je het weet ontstaat er ergernis en gelatenheid.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat iedereen dat heeft. Ringelman ontdekte dat mensen in een groep gewoonweg luier zijn. Waarom zou je je tot het uiterste inspannen als jouw prestatie toch niet zichtbaar is? Dit fenomeen heet Social Loafing, we gaan zogezegd ‘sociaal luieren’.

Toch moet je met collega’s samenwerken. Organisaties bestaan uit afdelingen. Projecten draaien op werkgroepen. Ook in mijn werk als adviseur en facilitator werk ik altijd met groepen en teams.

Het goede nieuws is: Sociaal Luieren kun je in de ban doen! Met de juiste aanpak en werkvormen kun je iedereen actief en betrokken laten samenwerken.

Wil jij jouw team of groep actiever maken? Gebruik dan alvast onderstaande tips.

foto Mensenmassa klein

1. Grootte 
Als de groep groter wordt gaan er meer deelnemers achterover hangen. Want in een grote groep valt dat minder op. Groepsleden blijven zich altijd in enige mate inspannen. Ze gaan nooit helemaal niets doen. Maar in een groep van 6 spannen ze zich veel meer in dan in een greop van 15 tot 30 personen. Welke grootse prestaties leveren jouw (sub)groepen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

@Teijnder Singh – Dreamstime Stock Photos

2. Haalbaarheid en belang

Als een groep het gevoel heeft dat de taak die ze moeten doen onhaalbaar is dan gebeurt er weinig. Een groep die een opdracht krijgt waar zij het belang niet van (kan) inzien, spant zich ook minder in. Zorg voor een haalbare opdracht waarvan de deelnemers het belang inzien. Welke belangen ziet jouw team?

Hockey Player In Action

@ Kiankhoon – Dreamstime Stock Photos

3. Taakverdeling

De taakverdeling in een groep heeft ook zeker invloed op de energie die de deelnemers erin steken. Als iedereen verplicht dezelfde taak heeft, gebeurt er minder. Zorg voor verschillende taken, koppel die aan de inhoud van de opdracht en laat mensen zelf hun taken kiezen. Dat levert energie op. Welke taken heeft jouw team te verdelen?

Wil je meer tips voor creativiteit, kijk eens op mijn site.

Cream Consult © 2013

Drs. Annet Goltstein (Certified Professional Faciliator)